De Dieetcoach

Afgelopen zaterdag, 19 september, was het de dag van de diëtist. Onze beroepsgroep, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD) heeft een persbericht gemaakt om de mogelijkheden van de diëtist meer onder de aandacht te brengen. Dit doet mij denken aan een voorlichting die ik vorig jaar gaf aan huisartsen op één van mijn locaties. Na afloop gaven de huisartsen aan geen idee te hebben van alle ziektebeelden waarbij voeding een rol speelt…

Ook de NVD gaf ik het persbericht aan dat er vaker aan voeding moet worden gedacht. Helaas staat het persbericht vol moeilijk leesbare termen, waardoor ik verwacht dat het de mensen niet aan zal spreken om het te lezen. Hieronder volgt een, hoop ik, beter leesbare samenvatting. Bianca Rootsaert, directeur van de NVD zegt in het persbericht: “Ondanks dat er steeds meer medische richtlijnen en zorgpaden komen die het belang van voeding voor de gezondheid en goed herstel ondersteunen, zien we dat het nog lang niet overal optimaal wordt ingezet of uitgevoerd. Er wordt nog te vaak gekozen voor alleen medicatie of een medische behandeling. Voeding is een onmisbare schakel in de gezondheidszorg. En dan niet alleen bij preventie, het voorkomen dat er zorg nodig is, maar ook bij de behandeling en herstel. Ook de kwaliteit van leven verbetert door een goede voedingstoestand. De grootste uitdaging voor de komende jaren is het inzetten van andere en goedkopere zorg om zwaardere zorg te vervangen of te vermijden.

De inzet van een diëtist is ondersteunend en in sommige gevallen zelfs vervangend of preventief. De diëtist gaat niet alleen over voeding, maar juist ook over de ingewikkelde relatie tussen voeding en mens, die voor ieder mens uniek is. Het gaat om veel meer dan alleen maar gezond eten of een voedingstip hier en daar. Meer aandacht voor een optimale voedingstoestand van mensen levert naast gezondheidswinst en kwaliteit van leven, ook enorme besparingen van de zorgkosten op.” De NVD heeft alle (internationale) medische richtlijnen en zorgpaden waarin wordt verwezen naar voeding, voedingsrichtlijnen en dieetadviezen geïnventariseerd en bij elkaar gebracht. Rootsaert: “Het goede nieuws is dat het belang en effect van voeding op de gezondheid van mensen breed wordt gedeeld en ook in steeds meer medische richtlijnen terugkomt. Tegelijkertijd constateren we dat het in de praktijk lastig is om hier genoeg opvolging aan te geven. De patiënt wil graag een snelle oplossing en artsen hebben in de regel vaak te weinig tijd, kennis en ervaring om uitgebreid bij het belang van voeding stil te staan. Mede daardoor blijft de verwijzing naar de diëtist achter bij wat op grond van de richtlijnen zou moeten worden verondersteld. In het Nationale Preventieakkoord is voeding één van de belangrijke pijlers en ook in de miljoenennota wordt het belang van preventie nogmaals onderstreept. Maar in de reguliere zorg zijn we nog lang niet zo ver. Artsen weten ons onvoldoende te vinden en de kennis over de impact van voeding en diëtetiek ontbreekt. We moeten er als diëtisten voor zorgen onmisbaar te worden in elk behandelplan, in het belang van een gezonder Nederland. Voeding speelt een onmisbare rol in preventie, maar ook binnen de behandeling en sneller herstel van een groot aantal medische aandoeningen. Denk bijvoorbeeld aan ziekten als kanker, COPD, diabetes en apneu. Bij ondervoeding, die bij 1 op de 5 ouderen optreedt, is het zelfs van levensbelang. Het is onbegrijpelijk dat we in een land als Nederland ondervoeding bij ouderen niet hoog op de agenda hebben staan”. Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de mening van de NVD. Vaak hebben mensen al tig onderzoeken doorlopen voordat iemand aan de rol van voeding denkt, zoals bijvoorbeeld bij maagdarmklachten. Of mensen krijgen (veel) medicatie terwijl er met voeding een veel groter effect te behalen is. Denk bijvoorbeeld aan hoge bloedsuikers bij diabetes of het verlagen van een te hoog cholesterol. Op de een of andere manier wordt aan de rol van voeding voorbij gegaan, terwijl er veel winst mee te behalen is. Wilt u meer weten? Neem dan contact op met Leonie van der Vuurst, diëtist Libra, tel. 06-83109873.

Wandelen is goed voor elk!

Nu ook op maandag wandelen! Voor mensen met een chronische aandoening en/of mensen die meer willen bewegen. Kom gerust langs en loop gezellig mee.

Alle maandagen van 10:30 – 11:00 uur
Alle dinsdagen van 12.00 – 13.00 uur

Verzamelen bij de vlaggen voor Medisch Centrum
Buitenhove, J.H. Knoopstraat 6, Leeuwarden

Goed om te weten:

• Er gaat altijd een begeleider mee (sportcoach en/of zorgmedewerker)
• Afstand en tempo bepaalt u zelf
• Deelname is gratis en vrijblijvend
• Aan- en afmelden niet nodig
• Deelname op eigen risico

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de buurtsportcoach van bv SPORT. Telefonisch bereikbaar via 058 267 7955 of per mail: s.andringa@bvsport.nl

Praktijken starten langzaam weer op

De praktijken binnen Buitenhove starten langzaam op. Elke praktijk pakt dit anders aan en daarom verzoeken wij u ook zoveel mogelijk de individuele websites te raadplegen. Toch willen wij u langs deze weg op de hoogte brengen van de algemene regels en richtlijnen.

Afspraken / behandelingen in het gezondheidscentrum kunnen plaatsvinden onder strikte richtlijnen:

* NIET komen bij Covid 19 verdachte klachten (griep, koorts, geur / smaakverlies, diarree) bij jezelf of iemand in het huishouden

* Behandelingen vinden 1 op 1 (individueel) plaats.

* Kom op tijd en niet meer dan 5 minuten van tevoren

* Kom bij voorkeur alleen of een ouder/verzorger met kind(eren).

* Toilet is alleen op verzoek te gebruiken

* Momenteel heeft elke praktijk een aparte aangegeven wachtkamer waar hooguit 3 wachtende kunnen plaatsnemen.

* Handen wassen met water en zeep voor en na de behandeling, dit kan in de wachtkamer of in betreffende behandelkamer

* Persoonlijke beschermingsmiddelen worden door de therapeut of cliënt gebruikt indien noodzakelijk of gewenst

* Gebruikte materialen worden indien nodig gereinigd na gebruik.

* Het aantal gelijktijdig aanwezige cliënten wordt gemaximeerd.

Algemene Covid 19 regels:

* Houd 1.5 m afstand. Binnen en buiten Buitenhove, dus ook in de wachtkamer, lift, fietsenstalling, etc.

* NIET komen bij Covid 19 verdachte klachten (griep, koorts, geur / smaakverlies, diarree) bij jezelf of iemand in het huishouden.

* Niezen in elleboog, gebruik papieren zakdoeken

Met deze richtlijnen hopen we de paramedische zorg geleidelijk weer op te starten. Van belang is dat we het doen op een veilige en verantwoorde manier waarbij we zorgen voor een veilige (werk-)omgeving voor de therapeut en de cliënt. 

Corona begrijpelijk maken

Het coronavirus houdt ons allen nog in de greep. Er verschijnt diverse informatie op internet. Het een wat begrijpelijker dan de ander.

Wij willen u graag wijzen op de volgende sites.

http://corona.steffie.nl

https://www.pharos.nl/kennisbank/begrijpelijke-informatie-corona-virus-informatiekaart/ Deze kaarten zijn ook vertaald in verschillende talen!

Voor kinderen:

https://www.kenniscentrum-kjp.nl/professionals/dossiers/kinder-jeugdpsychiatrie-corona/

Maatregelen i.v.m. Corona-virus

Op dit moment is er wereldwijd een toename van het aantal infecties met het COVID-19 (Corona virus). Als u denkt dat u geïnfecteerd zou kunnen zijn met het COVID-19 (bekend bent met de volgende klachten verkoudheid, keelpijn, koorts, benauwdheid) dan verzoeken wij u NIET naar de praktijken te komen, maar ons te bellen voor instructies of de websites van de praktijken te raadplegen.

Voor meer informatie over het COVID-19 virus kunt u bellen naar: 0800-1351 of kijk op de website www.rivm.nl.

Bedankt!

Tijd voor de barbecue

De Dieetcoach

Weer of geen weer in de zomermaanden willen we barbecueën. Ik krijg veel vragen over hoe je nu lekker met gezond barbecueën kunt combineren. Hieronder volgen enkele tips

Allereerst is het belangrijk om de hoeveelheid vlees eens kritisch te bekijken. Eten we normaal gesproken (en ideaal gezien) één ons vlees per dag, nu wordt er soms zelfs een kilo vlees gegeten! Om na het barbecuen niet met een hongerig gevoel te blijven zitten, is het dus nodig om ook groenten bij het barbecueën te nemen. U kunt de groenten aan spiesen rijgen tussen het vlees in, bv. paprika stukjes of champignons. Of een spies met alleen maar groenten eraan. Maar natuurlijk kunnen de groenten ook op de barbecue ingesmeerd met olie en kruiden. Mijn eigen favoriet is gekonfijte tomaat. Hierbij dompel ik de tomaten eerst onder in kokend water, zodat het velletje los laat. Dan gaan de tomaten in een ovenvast schaaltje. Ik pers een teen knoflook boven de tomaten, besprenkel ze met olijfolie en doe er wat basilicum over. Dan zet ik het schaaltje met een laagje aluminiumfolie erover op de barbecue. Na ongeveer 20 minuten op een hete barbecue zijn ze een heerlijke aanvulling op je bord, naast het stukje vlees en het stokbrood of de gepofte aardappel. Een gepofte aardappel kan ook op de barbecue worden klaar gemaakt. Een aardappel heeft wel wat langere werk om in aluminiumfolie te garen (30 minuten). Het is handig om deze als eerste op de barbecue te leggen. Vijf minuten voorgaren in de magnetron helpt ook (dan nog niet in de folie!). Prik dan wel wat gaatjes in de aardappel. Stokbrood is ook lekker, kies eens voor bruin stokbrood dat vult beter. Als u koolhydraatarm eet, is een geroosterde koolhydraatarme boterham ook lekker. Beleg het stokbrood eens met pesto (dit maakt u zelf met olijfolie, basilicum, geroosterde pijnboompitten en een beetje Parmezaanse kaas) of een zelfgemaakte tapenade. Neem niet teveel rode saus. Rode sauzen bevatten geen vet, maar wel veel suiker. De “witte” sauzen, zoals knoflooksaus en whiskysaus zijn vaak op basis van mayonaise of fritessaus. Dit zij goede vetzuren. Als u ze zelf maakt met yoghurt is het sausje minder vet. U kunt hiervoor volle yoghurt gebruiken. Met verse knoflook of knoflookpoeder voor knoflooksaus, verse ui voor een uiensaus, mosterd voor een mosterdsaus, kerrie voor een kerriesaus, maakt u verschillende sausjes. Maar nu even terug naar het vlees. Als er gekozen wordt voor magere soorten of voor vis komt dat de gezondheid natuurlijk ten goede. Pas wel op met gemarineerde vleessoorten. Deze worden snel zwart en dat zwarte laagje is kankerverwekkend. Wilt u de recepten van tapenade of pesto ontvangen? Neem dan contact op met Irene van der Vuurst, diëtist, irene@libra-dieetadvisering.nl.

Huisartsenpraktijk Groenveld

Per 1 januari 2019 is huisartsenpraktijk ‘De Kade’ overgenomen door dokter Groenveld.  De vroegere praktijk van dokter Douma, en later van dokter Kolthoff, wordt voortgezet onder de naam Huisartsenpraktijk Groenveld. Er verandert weinig voor u als patiënt, behalve dat er nu weer een vaste huisarts is.

Dokter Groenveld stelt zich graag even voor: “Samen met mijn twee dochters woon ik in Leeuwarden. Na 15 jaar in gezondheidscentrum Bonnehus te hebben gewerkt, ben ik nu erg blij met mijn eigen praktijk. Het werk als huisarts doe ik met veel plezier. Het contact met mensen en de langdurige band maakt dit beroep geweldig. Dit doe ik natuurlijk niet alleen, maar samen met de voor u vertrouwde doktersassistentes Ansje, Anouk en Marjan, de praktijkondersteuner W. Bootsma en binnenkort onze verpleegkundig specialist in opleiding, Mw J.Oenema.”

Neemt u ook eens een kijkje op hun website: www.huisartsenpraktijkgroenveld.nl. Daar vindt u de meest actuele informatie.

Kerst = feest!

De wijk organiseert in samenwerking met deelnemende partijen Zienn en Parkhoven uit de wijk kerstbijeenkomsten in de Opstandingskerk. Wil je met kerst niet alleen zijn en je wijkbewoners beter leren kennen?

Vrijdag 21 december: “BELOFTE VAN BLIJDSCHAP!”
Met Parkhoven, Zienn en de Opstandingskerk. Een korte bijeenkomst, aangepast aan de bewoners van Parkhoven en Zienn. Zeer toegankelijk voor iedereen.
Aanvang 15:30 uur.

Maandag 24 december: LICHT IN DE NACHT!
Een feestelijke zing-, beleef-, hoor- en genietavond. Met medewerking van Marcel Zimmer & band. Na afloop: warme drankjes en lekkere hapjes.
Aanvang 20:00 uur.

Dinsdag 25 december (eerste kerstdag): NOOIT MEER ALLEEN!
Om 10:00 koffie. Van 10:30 – 11:30 uur een levendige dienst, veel te beleven voor jong en oud, voor gezinnen met kinderen maar ook gezinnen zónder kinderen! En uiteraard ook voor vrijgezellen.

Wandelt u al mee?

Door de natuurlijke beweging van de training is de kans op blessures zeer gering. Wandelen belast de gewrichten minimaal. Bovendien vindt er geen schoksgewijze belasting plaats, zoals bij rennen en springen. Dit maakt dat wandelen voor iedereen heel goed te beoefenen is. Het is bovendien een ideale manier om weer in conditie te komen na een tijd niets sportiefs gedaan te hebben.

Voor meer informatie bekijk de flyer.

“Voor wie gezond wil blijven en worden! Zegt het voort en wandel je fit!”

Physician Assistant

Wij stellen Akke Bosma – van Dijk aan u voor. Vanaf oktober is zij werkzaam als Physician Assistant in huisartsenpraktijk Kolthoff. Physician Assistant is een moeilijk woord, vertaald naar het Nederlands betekent het assistent arts.  Zij is opgeleid om, net als de huisarts, spreekuur te draaien en werkt zelfstandig. Bij ingewikkelde zaken doet ze een beroep op de huisarts.